​Golf is good for you!

dinsdag 06 februari 2018
Dat golfen goed is voor je gezondheid werd al meermaals aangetoond. Zo weten we al uit Zweeds onderzoek* dat golfers gemiddeld 5 jaar langer leven. Een recente studie (Lordan & Pakrashi, 2015) toont nu aan dat bij mensen die vaak ‘goed doorwandelen’, zoals bij golf, positieve resultaten zichtbaar zijn met betrekking tot hun BMI en lendenomtrek.

Regelmatig genieten van jouw rondje golf kan dus erg goed zijn voor je gezondheid!De VVG zet erg in op de talrijke voordelen van golf voor haar spelers: golf is een sociale sport, vereist heel wat concentratie en techniek en je vertoeft enkele uren op prachtige groene plekken in de gezonde buitenlucht.Daarenboven is het de ideale familiesport, want golf kan je beoefenen tegen elke leeftijd en tegen elk spelniveau. Hierbij aansluitend zetten we erg in op het aspect gezondheid.

Golf laat je immers toe enkele uren te wandelen en hierbij leg je gemakkelijk zo’n 8 à 10 km af.De vele gezondheidsvoordelen maken van golf dan ook de ideale sport voor jong én oud.In het bijzonder voor senioren, tevens de grootste groep golfers. Voor hen vormt golf dé ideale sport, gezien de matige fysieke activiteit heel wat gezondheidsvoordelen opbrengt. De lage intensiteit van de sport zorgt dan weer voor een beperkt risico op blessures en het houdt lichaam én geest fit! Kortom: golf is dé life time sport bij uitstek, die in Vlaanderen van 5 tot 100 jaar beoefend wordt.

No slow play today

De studie waaruit men besluit dat “golf een positieve invloed heeft op het BMI/lendenomtrek van mensen en dus op de algemene gezondheid”, werd gevoerd bij meer dan 26.000 mensen in het Verenigd Koninkrijk door de London School of Economics and Political Science (LSE). Bij hen werd nagegaan wat hun BMI/lendenomtrek was, in relatie met de fysieke activiteit van deze mensen. Wat bleek? Zij die verklaarden vaak ‘goed door te wandelen’, hadden gemiddeld een lager BMI, in vergelijking met de mensen die andere sporten beoefenden. Een mogelijke verklaring hiervoor kan gevonden worden bij het feit dat hard sportende mensen, gedurende de rest van de dag automatisch en onbewust meer gaan rusten om energie te sparen.

De mening van Gommaar D'Hulst (alumnus VVG-Topsportschool en doctoraatsstudent KU Leuven): “Studies als deze kunnen interessant zijn, gezien ze een aanwijzing kunnen geven in een bepaalde richting. Echter, harde conclusies kan je hieruit niet trekken aangezien er nooit een oorzaak-gevolg vastgesteld kan worden. Wat we hier toch uit kunnen leren? Beweegcampagnes moeten sterk inzetten op wandelen.”

“Zeker als we weten dat de richtlijnen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) aangeven dat een minimum van 150 minuten matige fysieke activiteit per week (zoals golfen), sterke gezondheidsvoordelen oplevert. Men is ervan overtuigd dat zelfs maar een klein beetje beweging, een sterk wapen kan zijn in de preventie van chronische ziekten.Wat betekent dit voor golf? Het is dus erg duidelijk dat golf hierin een belangrijke rol kan spelen. Het minimum van 150 minuten wordt al bereikt door het lopen van 12 holes. Doe dit enkele keren per week en je zit ruimschoots over de minimale vereisten van de fysieke activiteit.”

Je leest het: koppel jouw favoriete ontspanning aan het nuttige voor je lichaam en speel met regelmaat een golfrondje. Let wel: wandel goed door, want alleen dan kom je aan de besproken gezondheidsvoordelen.De VVG zet erg in op het aantrekken van nieuwe golfers, onder andere door middel van onze jaarlijkse Start to Golf-campagne. Golf is rijk aan talrijke troeven voor alle leeftijdsgroepen en kan ervoor zorgen dat jong en oud voldoende beweging heeft!

Bron: Lordan, G., & Pakrashi, D. (2015). Do All Activities “Weigh” Equally? How Different Physical Activities Differ as Predictors of Weight. Risk Analysis : An Official Publication of the Society for Risk Analysis, 35(11), 2069–2086. http://doi.org/10.1111/risa.12417* B. Farahmand, G. Broman, U. de Faire, D. Vågerö, A. Ahlbom (2008). Golf: a game of life and death - reduced mortality in Swedish golf players. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports.

Op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief