Golfsport in Vlaanderen toegankelijker dan ooit!

woensdag 19 november 2014
Tijdens de voorzittersvergadering van 19 november te Winge G.&C.C. presenteerde de VVG uitstekende groeicijfers en positieve trends maar was er ook plaats voor een kritische noot. De Vlaamse Vereniging voor Golf publiceerde er de nieuwe editie van haar GOSTA (dit staat voor GOlf STAtistieken). Hierin komen verschillende trends en interessante evoluties naar voor.

Sinds de oprichting van de Vlaamse Vereniging voor Golf in 2001, zijn er 13.000 golfers bijgekomen. Dit is meer dan 35% of een gemiddelde groei van 3% per jaar. Dit succes is te danken aan verschillende zaken, nl. nieuwe golfterreinen, toegankelijkere clubs, promotie en rolmodellen. Op dit moment zijn we met maar liefst 36.920 golfers, aangesloten bij een erkende VVG-golfclub.

“Meer golfterreinen betekent meer golfers en een meer divers aanbod”

Naast het groeiend aantal golfers, telt Vlaanderen ook meer golfclubs. Terwijl er in 2001 41 clubs waren, steeg dat aantal naar 54. Deze nieuwe clubs brengen duidelijk nieuwe leden naar onze sport. Momenteel is er in Vlaanderen één golfbaan per 152.000 inwoners, maar ook hier zit nog groeipotentieel vergeleken met de omringende landen (het Europese gemiddelde is 1 baan per 88.000 inwoners).

Bovendien ijvert de Vlaamse Vereniging voor Golf mee voor meer openheid en zien we dat de sport toegankelijker is dan ooit tevoren. Wist je dat 86% van de clubhuizen open staat voor niet-golfers, terwijl dit in 2009 slechts 58% was?

“GOSTA 2014 toont duidelijk aan dat Golf toegankelijker is dan ooit tevoren”

In Vlaanderen kan je terecht op 3 types infrastructuren: de golfterreinen met 18 holes of meer, de clubs met 9 holes en de golfscholen. Deze diversiteit in aanbod brengt een variatie met zich mee wat betreft de tarieven. Vandaag heeft golf dus een aanbod voor iedereen die met onze sport wil starten.

Mede dankzij inspanningen zoals de jaarlijkse ‘Start to Golf’-opendeurdag en de ‘Sport van het jaar’-campagne in 2013, blijven we mensen aantrekken tot de golfsport. Dit resulteerde in een groei van 4,6% in 2013 en 3,5% in 2014. Ook de prestaties van onze Belgische spelers Nicolas Colsaerts en Thomas Pieters hebben een positief effect op de instroom naar onze sport.

“VVG voorspelt ook in de komende jaren een verderzetting van deze groeicijfers en verwacht de kaap van 40.000 te halen binnen 3 jaar”

50% van de golfers zijn 50-plussers. Golf is dan ook dé sport bij uitstek om ‘lifetime’ te beoefenen, gezien je in beweging blijft en daarbij je sociale contacten onderhoudt. Een golfronde van 18 holes zorgt al snel voor zo’n 12.000 stappen op de stappenteller! Je kan je golfcarrière starten op 6 jaar en doorgaan tot je 100ste.

In tegenstelling tot de leeftijdsgroep van de senioren, is er bij de jongeren onder 21 jaar een te grote uitstroom en krijgen we te weinig nieuwe spelers bij. Neem als golfende senior dus zeker je kinderen en kleinkinderen mee naar de golfbaan want golf kan je beoefenen tegen elk spelniveau en elke leeftijd!

“Seniorengolf en golf als ‘lifetime’ sport boomen, maar de VVG wil ook meer jeugd aantrekken binnen de sport”

In de toekomst zal nog meer ingezet worden op begeleiding vanuit het VVG jeugdsportfonds waarbij de clubs via een jeugdbeleidsplan het kwaliteitslabel Birdie (kindvriendelijk/recreatief) en Eagle (jeugd/competitief) kunnen halen. Tijdens de voorzittersvergadering kregen de 8 Birdie laureaten en de Eagle laureaat de nodige felicitaties. Hopelijk breidt dit aantal in de komende jaren verder uit.

Klik hier voor de volledige Gosta studie 2014

Ook werd tijdens de vergadering het nieuwe project ‘Golf & Toerisme’ aangekondigd. De VVG diende begin dit jaar een subsidieaanvraag in bij Toerisme Vlaanderen en kreeg recent groen licht om het project vanaf 2015 te mogen opstarten. Er komt een nieuwe website www.golfinflanders.com waarop golf in combinatie met een verblijf in de streek aangeboden zal worden. Dit om meer golftoeristen aan te trekken uit binnen- en buitenland. Je zal er online een tee-time kunnen reserveren alsook betalen en i.s.m. Toerisme Vlaanderen zal een promotiecampagne gevoerd worden naar onze buurlanden Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Daarnaast komen er in 2015 enkele vernieuwingen aan inzake informatica met onder andere de VVG-applicatie.

Op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief