​Online betalen voor een rondje is nu ook mogelijk via de Golf Vlaanderen-app!

Elke golfer in Vlaanderen heeft wel al kennis gemaakt met de online platformen: i-Golf en de App van Golf Vlaanderen om zich in te schrijven voor een wedstrijd of de huidige handicap te raadplegen. De applicatie bestaat nog niet zo heel lang, en is op korte tijd uitgegroeid tot een succes. Reden te meer om het online platform eens onder de loep te nemen! We keren terug naar het begin met Jochem Sueters (sporttechnisch medewerker/clubondersteuning Golf Vlaanderen).

Recent werden er zelfs online betalingen toegevoegd aan het platform. Reden te meer om het online platform eens onder de loep te nemen! We keren terug naar het begin met Jochem Sueters (sporttechnisch medewerker/clubondersteuning Golf Vlaanderen). Jochem is trouwens de allereerste man die een balletje dichter bij de vlag kon leggen dan enkele pro’s (in de flight zaten Tommy Fleetwood, Mikko Illonen en Maarten Lafeber!) tijdens “Beat the pro” op de KLM Open… straf! Carl Dieryckx had een gesprek met Jochem.


Het i-Golf platform is een succes in Vlaanderen, maar hoe is dat platform gegroeid?

“Toen ik in 2012 bij Golf Vlaanderen begon, was er al een i-Golf platform. Dat was een website die gebruikt werd door golfclubs en door golfspelers. Die website bevatte heel wat informatie maar was wat aan het verouderen. De pagina’s waren niet “responsive”, of met andere woorden: de pagina’s waren niet schaalbaar naar kleine schermen zoals de meer en meer gebruikte smartphones en tablets. Er was dus nood aan een meer innovatieve aanpak.

Op het moment dat we de beslissing namen om het platform nieuw leven in te blazen, wilden we zeer gericht te werk gaan en gericht naar het gebruik door de golfer. Omdat veel mensen al getrouw waren met de werking via de pc van i-Golf leek het ons verstandig om die website als startpunt te zien.

Hoe was de adoptie bij de clubs? Want niet enkel spelers werken met het platform, maar ook de clubs moesten hun interne werking aanpassen…

“Vanuit Golf Vlaanderen stellen we al een tijdje software ter beschikking aan onze clubs. Dat zijn oa oplossingen voor ledenadministratie en wedstrijdbeheer, kortom een management tool voor onze clubs. Daarbij zit ook i-Golf interactive zodat leden zich kunnen inschrijven via hetzelfde platform.

In Vlaanderen hebben we rond Kerstmis vorig jaar de laatste club overtuigd en maken alle 55 clubs gebruik van het platform. Dit geeft ons veel voordelen, want elke club heeft toegang tot hetzelfde platform en de golfer in Vlaanderen moet maar met één systeem leren werken. Zo kunnen we als Golf Vlaanderen efficiënt communiceren en sneller stappen zetten.

Het succes van dit platform verbaast me niet. Het was voor ons overduidelijk dat als een golfer zich inschreef via een website, ze het via dit platform moesten doen. En dus hebben we er alles aan gedaan om die gedachte waar te maken. Zo is het platform ook via de app zeer toegankelijk en hielden we rekening met de generatie golfers die de wereld van applicaties nog niet volledig meester zijn. Details zoals een groot lettertype voor de naam en handicap van de speler dragen bij tot het gebruiksgemak van de Golf Vlaanderen-app.”

Hoeveel golfers hebben de app ondertussen gedownload?

“We zitten op dit moment over de 60.000 downloads, dat zijn er enorm veel. Maar dit cijfer zegt niet alles. Vroeger keken we naar hoeveel keer een applicatie gedownload werd. Nu vinden we het veel belangrijker hoeveel keer de applicatie per dag/ per maand of per jaar gebruikt wordt.

In het eerste jaar zaten we aan een 1.000 à 1.500 inlog acties per dag. Vandaag is dat 7.500 à 8.000 per dag. Al hangt dit cijfer sterk af van het weer… je kan de log-in grafiek echt naast de weergrafiek leggen. Meer regen betekent een dip in het aantal logins…

Om nog enkele leuke weetjes mee te geven: de meest drukke dag is zondag en de minst drukke dag is vrijdag. Logischerwijs liggen de topmaanden tussen maart en oktober.”


Het is tijd om het nieuwste snufje eens boven te halen… online betalen. Vertel daar eens wat meer over?

“Kijk, het is een normale evolutie… los van onze applicatie en de richting die we daarmee willen uitgaan. Als je kijkt naar de beweging van het online betalen, wordt daar hard op ingezet vanuit verschillende hoeken. Van restaurants tot de kleine winkel alsook de grote warenhuizen, overal kan je nu mobiel en online betalen. Dus we vinden het ook niet meer dan logisch om daar met onze platformen op in te spelen.

De vraag werd ook groter vanuit onze clubs. Zij merkten dat sommige spelers massaal inschreven, maar zich ook even massaal uitschreven als het weer wat slechter werd. Die last-minute uitschrijvingen zonder vervanging en zonder enige vergoeding, daar lopen de clubs heel wat inkomsten mis.

Dat was dus een grote reden om te gaan nadenken over online betalingen. Een tweede reden was ons ander platform: www.golfinflanders.com. Dit is een website waar Belgische golfspelers en buitenlandse golfers gemakkelijk hun teetime kunnen boeken. De achterliggende “motor” van deze website, maakt eveneens gebruik van het gekende i-Golf platform. Die golfers kunnen nu dus ook meteen hun betaling aan de club afhandelen op die site. Opnieuw een groot voordeel voor onze clubs en spelers.”


Zijn er nog ontwikkelingen in het vooruitzicht die je met ons kan delen?

“Er komen niet meteen nieuwe toeters en bellen bij, maar we blijven vooral hard werken aan de gebruiksvriendelijkheid. De gebruikersinterface proberen we sowieso elk jaar te updaten.

We zien via statistieken dat heel wat clubwedstrijden aardig vol zitten. Er zijn dus heel wat golfers die geen Qualifying rondje kunnen spelen. Via de digitale scorekaart willen we de golfers de kans geven om een “extra day score” te spelen. Een ronde die met andere woorden in aanmerking komt voor een handicap aanpassing. Een innovatie die vanuit Sport Vlaanderen ondersteuning krijgt omdat het meer mensen aan het golfen en actief moet houden met een lichtere organsiatievorm.

As laatste is er wel nog een leuke… we spelen met het idee van een kredietsysteem. We merken uit de feedback dat voornamelijk 50-plussers dit vragen. Het online betalen vergt voor een smartphone-leek toch nog te veel moeite om dit zonder problemen af te handelen. Met een kredietsysteem kunnen we bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om éénmalig een bedrag op te laden, en zo greenfee’s te betalen zonder gebruik te maken van externe applicaties.

Is er persoonlijk nog iets dat je graag uitgewerkt zou zien, Jochem?

“Het was voor ons belangrijk dat we een goede basis hadden. Daar hebben we ondertussen ook bouwstenen bijgezet. Ik ben gek op vernieuwingen, maar ik wil de vernieuwingen niet laten leiden tot een schrikeffect. Golf Vlaanderen zal nu meer focussen op de bestaande elementen die er op dit moment zijn en de flow daartussen optimaliseren. Ik denk dat ook daar een grote uitdaging ligt.”

Op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief